امام علی‌(ع) حال و روز او را از همه زیباتر توصیف می‌کند. علی‌(ع) می‌گوید: «رسول‌الله یک طبیب دوره‌گرد بود». لوازم معالجه‌اش را برمی‌داشت و راه می‌افتاد دور شهر، پی مریض‌ها؛ «طبیب دوّار بطبّه».

آخرین طبیب

به گزارش همشهری آنلاین، او پزشک بیماری جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست بود و با طب خویش در سیر و گردش بود برای درمان بیماری روح و جان مردم؛ درمان قلوبی که از دیدن حقیقت کور و گوش‌هایی که از شنیدن سخن حق کر و زبان‌هایی که از بیان حقیقت لال بودند. علی‌(ع) می‌گوید مرهم‌هایش کاری بود، اثر داشت و سم‌هایش هم حسابی بود؛ «قد احکم مراهمه و احمی مواسمه یضع ذلک حیث الحاجه الیه» (نهج البلاغه خطبه ۱۰۸)

به‌نظر بهترین توصیف را امام علی‌(ع) کرده، اما عین همین حال را خدا وند متعال‌در قرآن آورده: «برای شما پیامبری از خودتان آمده که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید.» (سوره توبه آیه ۱۲۸) راستی هم چقدر سختی کشیده، اندازه نادانی و غل و زنجیرهایی که همه ما به‌خودمان بسته‌ایم، چه رنجی برده و چه کار سختی داشته.

آخرش اینکه خدا داشت تماشایش می‌کرد، بعد گفت: «چه اخلاق شگرفی داری»؛ (سوره قلم، آیه ۴) و البته که درجایی‌دیگر این مهربانی‌ را از رحمت‌ خویش‌ می‌داند.(آل عمران، آیه‌۱۵۹)

کد خبر 878616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha